Glykol spelar en viktig roll för din bilmotor, från att skydda mot extrem kyla till att förebygga rost. Denna glykolguide hjälper dig att förstå vilken typ av glykol som passar din bil, hur du bäst blandar den och varför den är nödvändig året runt.
Vilken glykol ska jag köpa till min bil?
Valet av glykol beror på vilken typ av motor din bil har. Har du en bil med aluminiumkomponenter i motorn, måste du välja en glykol som är fri från ämnen som nitriter och aminosyror, eftersom dessa ämnen kan orsaka korrosion. Instruktionsboken för din bil anger vilken typ av glykol som är bäst för din motor och ger specifik information för rätt produktval.
Vad är glykol och varför används det?
Glykol är en vattenlöslig, trögflytande vätska som tillhör kolvätefamiljen och är en form av alkohol. Det är vanligtvis färglöst men färgas av tillverkare för att särskilja olika typer när de används i kylarvätska. Det finns två huvudtyper av glykol för bilar:
- Etylenglykol: Vanligast i handeln och oftast röd eller blå. Den är mycket giftig men erbjuder ett starkt frysskydd och effektivt rostskydd.
- Propylenglykol: Ofta grönfärgad och mindre giftig, men med något sämre egenskaper för värmeledning och korrosionsskydd jämfört med etylenglykol.
Utöver dessa finns även specialiserade varianter:
- Kylarglykol Etylen: Vanligtvis blåfärgad och kan i nödfall blandas med propylenglykol.
- Kylarglykol Longlife Etylen: Har oftast röd färg och är långvarig men bör undvikas i äldre bilar på grund av dess skadliga effekt på material som bly, mässing och koppar.
Så fungerar glykol i din bilmotor
Glykol har flera viktiga funktioner i din motor, vilket gör den oumbärlig för bilens prestanda och hållbarhet:
- Skydd mot frysning: En 50/50-blandning av glykol och vatten ger ett frysskydd ner till cirka -40°C (med etylenglykol) eller -33°C (med propylenglykol), vilket är viktigt i kallare regioner som norra Sverige. På detta sätt förhindras motorn från att frysa sönder.
- Rostskydd: Glykol innehåller ämnen som motverkar korrosion, vilket är avgörande för att skydda metallkomponenterna i kylsystemet.
- Höjd kokpunkt: Glykolblandning höjer kylvätskans kokpunkt till cirka 108°C (eller 120°C under tryck), vilket minskar risken för överhettning och möjliggör effektivare förbränning vid högre motortemperaturer.
- Smörjning av vattenpumpen: Glykol fungerar som ett smörjmedel för vattenpumpen, vilket bidrar till en längre livslängd för pumpen och smidigare drift.
Så här använder du glykol korrekt
Glykol är viktigt året runt och bör därför användas även under varma sommarmånader. Här är några tips för korrekt användning:
- Blanda med destillerat vatten: Att använda destillerat vatten vid blandning av glykol är att föredra, eftersom detta eliminerar risken för kalk och klor i kylsystemet.
- 50/50-blandning: En blandning av 50 % glykol och 50 % vatten rekommenderas för bästa frysskydd och kokpunkt. Det är även möjligt att köpa färdigblandad kylarvätska som erbjuder rätt balans mellan dessa egenskaper.
- Regelbundet byte: Glykol bör bytas ungefär vartannat år eller efter cirka 5 000 mil. Detta är särskilt viktigt eftersom rostskyddet försämras med tiden. Även om frysskyddet består. Longlife-glykol kan användas längre, upp till fem år eller 15 000 mil.
- Fyllning av expansionskärlet: Glykol ska fyllas på när nivån i expansionskärlet ligger nära min-strecket. Detta kärl återfinns i bilens instruktionsbok, och det är viktigt att alltid använda en blandning av glykol och vatten snarare än ren glykol. Eftersom vissa kylarsystem blandar långsamt och kan skadas vid extrem kyla.
Viktigt att tänka på om olika glykoltyper
Det är avgörande att välja rätt glykol för just din bilmodell. Om du är osäker, kan du alltid konsultera en verkstad eller följa rekommendationerna i bilens instruktionsbok för att undvika problem med korrosion eller skador på kylsystemet.
Med rätt glykol och korrekt underhåll håller du din bilmotor skyddad, effektiv och redo för alla säsonger.