Beskrivning – Kamremsbyte Volvo 850 (1991–1997)
För att säkerställa att din Volvo 850 fungerar optimalt och undvika kostsamma motorskador är det viktigt att byta kamrem enligt Volvos rekommenderade intervaller. Nedan ser du de angivna specifikationerna för olika motoralternativ.
Motor | Årsmodell | Kamrem (Mil) | Kamrem (Månader) | Drivrem (Mil) | Drivrem (Månader) |
---|---|---|---|---|---|
2.0 10V | 1991–1997 | N/A | 60 eller 96 | 9 700 | 72 |
2.0 20V | 1991–1997 | N/A | 60 eller 96 | 9 700 | 72 |
2.0 Turbo | 1991–1997 | N/A | 60 eller 96 | 9 700 | 72 |
2.3 Turbo | 1991–1997 | N/A | 60 eller 96 | 9 700 | 72 |
2.5 10V | 1991–1997 | N/A | 60 eller 96 | 9 700 | 72 |
2.5 20V | 1991–1997 | N/A | 60 eller 96 | 9 700 | 72 |
2.5D TDI | 1991–1997 | 4 800 | 36 | 12 900 | 96 |
2.5 Turbo | 1991–1997 | 12 900 | 96 | 9 700 | 72 |
Volvo rekommenderar att byta kamrem efter 4 800–12 900 mil eller var 36–96:e månad (3–8 år) beroende på motor. För vissa bensinmotorer anges endast en tidsintervall på 60 eller 96 månader, vilket kan tyda på att dessa motorer har kamkedja istället för kamrem.
Om du är osäker på om din bil har kamrem eller kamkedja, eller när senaste bytet genomfördes, rekommenderas en kontroll hos en auktoriserad Volvo-verkstad.