En sann formel 1-hjälte

En sann formel 1-hjälte

2019/06/12 Av av Maniac

Allt gick så fort i slutet av maj. Innan man ens hann förstå att Niki Lauda, denna oövervinnerliga formel 1-förare, hade gått bort den 20 maj var han begravd nio dagar senare. Hyllningarna fortsatte däremot att komma in och han kommer aldrig att glömmas bort, varken av fans eller av förarna som han banade vägen för. 
 

Niki Lauda


(”Niki Lauda” (CC BY-ND 2.0) av exit1979.)

Betydde så mycket

Det är få personer som har betytt så mycket för formel 1 som Niki Lauda. Flera fans fanns på plats i Wien när han begravdes den 29 maj och överallt på nätet har det kommit in hyllningar från vänner, gamla stall och framför allt från kollegorna i Mercedes. Lewis Hamilton, som kom till Mercedes på grund av Niki Lauda 2012, tillägnade sin seger i Monaco Grand Prix till sin gode vän och tillika stallets hedersordförande. Niki Lauda var den som ringde till den brittiske föraren 2012 och sa att han skulle byta från McLaren till Mercedes. Det var han som skötte den mesta kontakten mellan stallet och stjärnföraren och under den sista tiden Lauda vistades på sjukhus brukade de skicka videor och bilder från träningar och lopp till varandra. Enligt bet365 nyhetsrapporteringar och betting tips kommer Hamilton att vinna förarmästerskapet i år med oddsen 1.20. Det skulle då bli hans sjätte VM-titel.


Köpte sig in i stallet

Det är en helt otrolig karriär som den österrikiske föraren och entreprenören hade. 1968 vinner Andreas Nikolaus ”Niki” Lauda sitt första race 19 år gammal utan sina föräldrars godkännande. 1971 köper han sig en plats i formel 2-stallet March. Detta är inte alls som det låter eller som om någon hade köpt sig in i ett stall idag. Det var helt enkelt så förare fick en plats i ett stall. Förarna fick betala för att köra bilarna.

Väl i stallet gör han succé och blir samma år uppflyttad till deras formel 1-lag. Två år senare köper han en plats i BRM-stallet och slår igenom med Clay Regazzoni, som tar honom till Ferrari. Han tar sin första GP-seger för Ferrari 1974 och året efter blir han världsmästare för första gången. 
 

Watkins Glen Racing


(”Watkins Glen Racing” (CC BY 2.0) av ChristianSinclair.)

1976 är året som de flesta förknippar med Niki. Det var då den otäcka kraschen på Nürnburgring i Tyskland tar plats och Lauda brännskadades svårt och andades in giftig rök som för alltid kom att påverka hans lungkapacitet. Otroligt nog är han tillbaka bakom ratten två lopp senare. 1977 blir han världsmästare igen men lämnar stallet för Brabham. 1979 tar han ett avbrott från motorsporten och startar sitt första flygbolag, Lauda Air. 1982 är han tillbaka i formel 1 och kör i McLaren. Två år senare blir han världsmästare för tredje och sista gången. Efter ett långt uppehåll mellan 1985 och 1993 är han tillbaka som konsult för Ferrari. Mellan 2001 och 2002 är han stallchef för Jaguar och först 2012 blir han förknippad med Mercedes som hedersordförande. 

Trots sin ålder var han alltid med på träningar och vid Grand Prix-dagar och han var djupt intresserad av vad som pågick i stallet. Det är ett stort tomrum han lämnar efter sig. Niki Lauda blev 70 år.