RoadTrip SAAB Style

I helgen blev det en resa upp till Huvudstan, ja inte för att kuta runt i stan utan mera för att hålla sig kring Sickla och HammarbySjöstad.

IMAG0503.jpg
Dude Where’s my Car

Det är rätt kul saker man kan få se när man går runt husen i Sickla, som när naturen försöker förtära en Nissan. Snacka om långtidsparkering eller?

Saab:en gick som en saab ska upp till stockholm, som snålast 0.75 och med lite körning mellan södertälje (Japp vi fick bo i Södertälje och se den ”trevliga” miljön kring fornbacken) och Sickla så stannade det på 0.85 vilket måste ses som rätt ok för en Aero.

Hem blev det lite mera, ok tvingades tanka 95 istället för 98 och regn mycket trafik (någon mer än jag som irrterar sig på dom som lägger farthållaren på typ 4 km/h över din hastighet och sedan tar en evighet på sig att köra om? Ni vet den där typen som ligger bredvid ända fram tills du kommer ikapp den där lastbilen/husbilen/ husvagnen/eller annat långsamtgående fordon så du tvingas bromsa…..)

Men i alla fall så gick resan bra, funderar på att optimera styrsystemet (hallå Speedparts??? )

E85 och 95 optimering skulle kanske vara ok på bilen så jag slipper leta just rätt pumpar för att bilen ska rulla optimalt eller hur.

Hoppas nästa roadtrip kommer bli med Hyundai:en, sitter just nu och bara väntar på ett kamremskit och ett drivremskit så jag kan känna mig klar med maskinella delen av bilen och kunna utesluta några småsaker som ev skulle vara det som får motorn att  knacka…

IMAG0424 (Medium)

För jsut den delen skulle vara mindre kul om den nu skulle visa sig vara helt slut i motorn, men som alltid så är det väl en utmaning i sig.

Blir troligen nån runda upp till delplocken också lite småsaker som kan vara endera bra att ha eller helt avgörande för viss funktion oavsett om det är på saaben eller hyundaien

Ska skriva lite mera om vad som nu händer framåt med båda bilarna.

Och för att lägga lite mera fokus på bil hobbyn, snart kommer Vallåkra Träffen igång, vi ses väl där?

Att vara med på banan (eller spela spelet)

Någonting som brukar gå lite hand i hand med bilintresset ja förutom fart och fläkt är väl fortfarande lite av det risktagande som man faktiskt tar mellan varven när man sitter där bakom ratten, vad kan jag mena med det då?

Ja just det där pirret i kroppen när man är i färd med att tävla, köra fort eller få den där iden som man känner kommer slå alla andra med häpnad.

Själv var det när jag var yngre att sätta mig bakom styret på min mc och ge mig ut i natten mot diverse äventyr som ibland gav mersmak och ibland faktiskt lite extra pengar i plånboken.

Oddsen på den tiden var mera mellan förare till förare men idag går det ju också att göra det på ett mer legitimt sätt så om man nu ska få bättre odds på biltävlingar race eller ok marknadens bästa odds om jag nu får säga det själv så kan man alltid med måtta spela lite på nätet.

Och det är väl inte så mycket annorlunda än när man står där för att köra sina 402 m på strip:en till exempel  om man nu känner sina egna begränsningar

För det är ändå du som sätter dina egna gränser och känner dom oavsett om det gäller att köpa just det där som verkar bli så bra i ditt bilprojekt (ta en koll på mitt här) s sätter man trots allt en gräns när man ser över ekonomiskt om det kommer att hålla eller inte.

För ärligt vi som nu sysslar med bilar biltävlingar bilbyggen och liknande tycker lite om att ta beräknade risker och leva med vinster eller konsekvenser av dessa och det är väl om något just en krydda i livet eller vad tycker just Du?

Livet är ingen generalrepetition utan det händer just här just nu och det är både en del av det som kan skrämma men också det som gör det så värt att leva

Tycker iaf Jag

Returbilen i Helsingborg blir Delplocken Granitgatan

Att skruva lös sina egna reservdelar till bilen och samtidigt faktisk återvinna saker som annars skulle kanske gå förlorat är klart taktiskt miljötänk idag även om det nu gäller något som kanske inte ses som direkt miljövänligt.

I alla fall så har den tidigare returbilen i Helsingborg nu blivit Delplocken Granitgatan det skapar något unikt då Helsingborg i och med detta blir den enda staden med 2 anläggningar i samma stad (delplocken finns också på Lagergatan i helsingborg)

Just att plocka sina egna reservdelar är en tjänst som man kanske inte ska ta för givet då det också innebär att jag(du) som kund bör tänka lite extra just när det gäller att montera lös bildelar både för skaderisken men också för att inte förstöra något på jakt efter just det Du (jag) vill ha, och dom bildemonteringar som nu erbjuder just den här tjänsten bör kunna lita på oss kunder i just det sammanhanget.

Själv så tycker jag det är klart underbart att kunna botanisera bland  demonterings objekten för att hitta just den del jag är ute efter eller kanske till och med att hitta något som inte kanske var avsett just för min bil men som ändå kan göra nytta i något av mina egna projekt (ta en titt på MonsterManiac projketet)

Så om du känner för det och kanske behöver just något till din bil så varför inte ta en titt, för att hitta din del till ett bra pris just när du behöver det, är inte det bra?

 

Delplocken  finns idag i Helsingborg, Skövde, Örebro, Hedemora samt Bollnäs

Om du hellre vill få din bildel levererad så gå in hos Gröna Bildelar och gör en sökning på ditt registreringsnummer

 

 

Sidospår Hyundai (eller vilket spår är vilket)

Ok jag kan erkänna att det ibland kan vara svårt att hänga med, ja jag menar att det har varit en hel del skrivande om SAAB Aero:n och nu helt plötsligt kommer det in ett sidospår eller vad man nu ska säga.

Enkelt sagt så fortsätter AERO projektet aka InStyle vidare men med en Parallel som Blir MonsterManiac Hyndai Santa Fe bygget som jag fram till nu har fått en oerhörd hjälp av Thomassons Bildemontering och då inte minst Delplocken Lagergatan (Tack Jonny ) som gör att just bilen kan bli just det här lilla extra som man nu vill när man envisas att bygga bil

Presentation MonsterManiac Santa Fe:n

Intro (vart dö0k den upp från)

Eftersom det har varit en hel del debatterande hemma om varför jag envisas med att plocka isär SAAb Aeron så började jag snoka runt på Blocket efter något som inte skulle kännas allt för ömtåligt att sätta mina skruvande händer i, och bland alla mer eller mindre sammanfallande bilar så dök den upp, en Hyundai Santa Fe 2001 2.4 manuell 4×4 .

Priset var i rätt nivå, men då det dök upp att ägaren innan nuvarande ägare hade en skatteskuld på bilen så blev det till slut att jag betalade skulden och tog över bilen, helt ok.

Inför körningen hem med bilen så gjordes alla förberedelser, dvs fixade skatten fixade försäkring och hjulade hem med bilen efter ett snack med lagens väktare om hur man bäst transporterar en körförbudsbil om man inte kan dra den, så en besiktningstid beställdes och hem bar det av med bilen.

Naturligtvis så fanns det saker att göra med bilen, men efter ett samtal till Helsingborgs trevligaste bildemontering (länken finns längre upp) så var det dags att börja med att först få den gatulegal.

Så lite bättre begagnade delar senare (som baklyktor dito strålkastare och lite annat smått och gott) så börjar den faktiskt att fungera som en bil ska, för under färden från Skånes utkanter till HbG så märktes det att bilen inte riktigt var helt fit for fight.

men det kommer det mera om nu senare.

Hänger du på

Bygger vidare och Vidare

SAAB projektet går vidare, satellit telefonen är kopplad (och det blev mindre klagomål från min bättre hälft än väntat) plus att jag har börjat hitta lite små problem som måste lösas.

Den drar bränsle, vilket var i alla fall väntat på sätt och vis, det är en stor bil, stor mtor många hästar men 0.9 på långkörning i 110 känns lite mycket.

Lägg sedan till att det med jämna mellanrum låter plingplong och istället för att annonsera att nästa är säffle så tänds airbag lampan.

Och sedan så är det glapp i dörrkontakten som nån montör innan mig förstört.

Så upp till Thomassons och hitta en kontakt, plus en blinkersspak då den gamla tappat stunsen (dvs plastflärparna som ger lite fjädring mot rattaxeln)

Hittade också lite bra att byta grejor som kanske kan bli aktuellt i framtiden , 2006 intrumentering tex ser ju så jäkla bra ut kanske 🙂 som sagt det är alltid trevligt att kolla runt på skruvasjälv delen hos Thomassons eller Delplocken som det numera heter.

Så att stifta ut den gamla kontakten och stifta in den nya tog ett litet tag men nu funkar det mesta i bilen igen, nästa steg blir att kolla upp backspeglarna och varför dom inte rör sig som dom ska, kan det vara glapp i kontkterna någonstans, ja det blir ett projekt tillsammans med airbag felsökningen.

Sedan har det också börjat pysslas lite med en Raspberry Pi som kopplas till Kenwood stereon,

Nackdelen med att köra Raspberryn via stereon är att jag inte får touchscreen funktioner att fungea utan ev måste fundera på en joystick lösning eller något annat, ha i det här läget gått ifrån att köra den mot extern skärm då jag planerar att få en Toughbook från Panasonic att komunicera via sat telefonen

Lite som det här, ja jag kommer få klagomål från ”regeringen” här hemma , fördelen med att montera dator på polisvis (amerikansk polis Dvs) är att dockningsstationen har portar för 4g och GPS externt och ja jag har lite såna antenner liggande , så det blir en liten skog på taket tillsammans med Satellit antennenen.

Svarar också på frågan om ”Varför” jag nu gör det här, och svaret är för att jag kan, och för att jag vill, det ska inte bli en polisbilskopia utan en rätt trevlig uppkopplad bil som helst av allt borde vara 4-hjuls driven, men i brist på det så går det faktiskt att montera i en Gammal SAAB också

Wifi i bilen: Bättre för både förare och passagerare

Wifi i bilen: Bättre för både förare och passagerare

Tack vare att många digitala tjänster som t.ex. Google Maps, Netflix och Spotify, har gjort det möjligt för sina användare att ladda ned deras tjänster offline, har man kunnat få navigering, titta på film och lyssna på musik i bilen utan att behöva internet. Men när man ska åka långt och om man inte vill rensa den digitala enhetens minne blir det svårare.

Fast inte mycket svårare, sedan en tid tillbaka har det nämligen funnits en lösning. En lösning som bara ökar i popularitet: man kan helt enkelt skaffa wifi till bilen.

(Bilden heter ”wifi” (CC BY-SA 2.0) och är tagen av miniyo73.)

Förbättrar långa bilresor för passagerarna

Glöm långa bilresor med uttråkade medpassagerare och en dålig stämning. Med wifi i bilen kan de titta på film och serier, hålla sig uppdaterade med sport- och världsnyheter och man får tillgång till all världens musik via musiktjänster som Spotify och Tidal. Den som inte kan slita sig från spel av olika slag kan även ta dem med sig in i bilen. Vare sig det är Angry birds eller glittrande slotsspel som Starburst, kan man utan problem fortsätta sitt spelande och söka efter det bästa online casinot med de senaste bordsspelen som blackjack eller roulette. Föredrar man hellre att lyssna på ljudböcker finns tjänster som Storytel och Bookbeat. Oavsett vad du tycker om att sysselsätta dig med kan du fortsätta att göra det i bilen, förutsatt att det inte är du som kör förstås.

Mer än bara nöje

Det är inte bara nöjen som kommer av att ha en wifi-uppkoppling i bilen. Skulle du behöva få information om eventuella väghinder, öppningstider eller alternativa vägar som den inbyggda gps:n inte hittar kan du snabbt söka upp den informationen.

(Bilden heter ”Peugeot RCZ” (CC BY-SA 2.0) och är tagen av charlesdyer.)

I abonnemanget som erbjuds av Telia, och som kan användas i både nya och äldre bilmodeller, får du ytterligare funktioner som kan vara till användning. Du kan hitta var du har ställt bilen, varnas om bilen störs när den står parkerad, få påminnelser om när det är dags för service samt se hur långt och hur ofta du har kört den senaste tiden. Detta gör att du kan optimera din körning så att du både sparar på miljön och på plånboken.

Med wifi kommer ett ansvar

Finns det då några nackdelar med att allt fler skaffar wifi i bilen? Kanske ska de inte kallas nackdelar men med wifi i bilen följer ett ansvar. Och inte minst för föraren.

Föraren får inte låta sig lockas av att koppla upp sin mobil eller surfplatta mot internet under tiden hen kör. Låt sociala medier vara under färdtiden och ställ in spellistan eller podcasten innan du börjar att köra. Om du inte kan hålla dig ifrån att kolla mejlen eller Facebook-flödet måste du köra in på en parkeringsficka och stanna. Det gäller att vara konsekvent och stå fast vid att wifi:t helt enkelt är till för passagerarna, och för att låta Spotify eller annan musik rulla i bakgrunden.

InStyle Projektet fortsätter och Vallåkra biljetter

 

Som vanligt så går livet lite upp och ner mellan varven, ja även för mig så den senaste tiden så har det mest blivit en massa planerande kring InStyle projektet och koll på att hålla kostnaderna nere samtidigt som det faktiskt ska hända saker med bilen.

Ops står lite om Vallåkra biljetter i slutet så ni har lite att se fram mot när ni läser

Så jag halkade över ett SolarPlexius kit till saaben och som alla vet så ju mörkare rutor på bilen desto fortare går den så det gick rätt snabbt att slå till och sedan vänta på att allt skulle dimpa ner hemma.

Så en sen eftermiddag så blev det dags att plocka på plexirutorna på bilen och mörkt blev det i alla fall och jag kan svära på att bilen helt plötsligt gick minst 15 km fortare och det bara i kurvorna.

Men som vanligt när man köper begagnat så blir det oftast inte helt perfekt, så även den här gången, det fattas lite fästen och en liten spricka på glaset drar väl ner lite även om man måste vara rätt nära för att se vart det nu sitter

Får trösta mig med att priset inte var på i nyskick nivån i alla fall, funderingarna nu går mot att ev använda plexius rutorna som mall och skära ut i rutfilm istället, hade hoppats på att slippa det men resultatet kanske blir bättre, i alla fall så får jag fundera på vad jag nu ska göra för om jag nu får genomskinliga rutor igen så lär jag tappa effekten hahahahaah

Vallåkra träffen 2017, jo jag funderar ifall jag faktiskt hinner få klar bilen innan, med satellit telefoni och lite andra saker så lär det bli riktigt kul, och för att göra det kul för Er också så har jag en liten teaser, kommer ha ett antal fribiljetter som jag kommer se till att trevliga läsare får, så häng med på MotorManiac resan så kanske Just DU kommer in gratis, kul va!!!!

STCC 2017 kommer att bli det bästa hittills

STCC 2017 kommer att bli det bästa hittills

STCC har inte alltid varit en publikmagnet och intresset har gått upp och ned i omgångar. 2017 kan däremot vara säsongen som ger mästerskapet större mark. I år är det dubbelt så många deltagare jämfört med förra året. 24 förare, 15 team och 5 bilmärken kommer att tävla under sommaren och tack vare flera kända namn tros mästerskapet komma att slå publikrekord.

Intresset för att följa STCC ökar

Det rådet stor motorsportfeber för tillfället och man kan varje helg följa skandinavisk, europeisk och internationell motorsport. Flera skandinaviska förare finns med i de flesta motorserier och i formel 1 kör en svensk, Marcus Ericsson för Sauber, och två finländare, Valtteri Bottas för Mercedes och Kimi Räikkönen för Ferrari. Enligt oddsen på bet365 är det Mercedes som kommer att vinna konstruktörsmästerskapet och Bottas ska göra allt han kan för att stallkollegan Lewis Hamilton ska vinna förartävlingen.

(Bilden heter ”50” (CC BY-SA 2.0) och är tagen av samarvid.)

STCC är en förkortning för Scandinavian Touring Car Championship vilket är en sammanslagning av de danska och svenska standardvagnsmästerskapen. I år kommer tävlingen även att köras i Finland. Intresset har varit vagt sedan mästerskapet började att köras 2011 i format det har nu. Flera tidigare WTCC-förare har tävlat, vilket de även gör i år i form av Fredrik Ekblom, och i en underklass till mästerskapet, Swedish GT, kan man ofta se Prins Carl Philip sitta vid ratten tillsammans med Thed Björk. Den kungliga duon vann årspremiären och var först i mål med sin Volvo. Volvo körde tidigare i STCC men lämnade tävlingen på grund av de nya reglerna. Arrangörerna bakom mästerskapet hoppas att fler ska lockas att följa tävlingarna eftersom bilarna som körs är sådana som kan ses på de vanliga vägarna. Det är standardbilar som har modifierats för att skapa rolig racing, vilket är väldigt underhållande för både publik och förare. Bilmärkena som kör i år är Volkswagen Golf GTI, Seat León TCR, Kia Cee´d TCR, Honda Civiv TCR och Audi RS3 LMS TCR.

 

Flera som vill bli mästare, veteraner som nykomlingar

Den första deltävlingen av sammanlagt sju tävlingar, som körs mellan maj och september, var Ring Knutstorp. Efter den första tävlingen leder Robert Dahlgren tabellen tätt följt av Fredrik Ekblom. Men Ekblom var nöjd med sin andraplats då hans vinst i det sista racet gjorde att han klättrade på listan av flest segrar i STCC:s historia. De nya reglerna innebär att det körs tre kval och tre race varje helg, tidigare körde man endast två.

Det finns flera veteraner med bland årets förare men det finns också flera uppstickare. En av dem är helsingborgaren Dennis Strandberg som har som mål att komma på prispallen i minst ett av racen och helst på prispallen för hela mästerskapet. Men i Knutstorp blev det ingen pallplacering och han slutade som bäst på en 5:e plats. Det återstår att se om den unge föraren kan ta sig högre upp i sin Golf GTI TCR.

(Bilden heter ”STCC Opening 2013 on Ring Knutstorp” (CC BY 2.0) och är tagen av L@rsson.)

 

Trådlöst Internet i Din Bil

Trådlöst Internet i Din Bil

Visst känns det konstigt när man kommer til ett ställe där man inte har tillgång till internet. Ännu konstigare om det skulle vara sig på ett ställe där det finns så ofantligt mycket elektronik – i bilen. Med hjälp av en trådlös router kan dina passagerare lugnt sitta och titta på netflix, spela spel och casino eller försöka guida dig när du kör vilse med hjälp av Google Maps. Har du ännu inte inhandlat en trådlöst router till din bil så kanske du känner dig pressad att hänga med i utvecklingen. Men tyvärr så är det även här lite som att vandra i en jungel med ögonbindel, som i det mesta annat när det kommer till teknologi. Med hjälp av denna listan så kommer du lätt att hitta den trådlösa routern för din bil som passar både ditt behov och din budget.

Car-Fi – Kanske det bästa namnet i listan. Har du dessutom redan ett tele2-abonnemang, så är det stor chans att det även är det bästa valet för dig. Med denna smarta routern så kan du ha upp till 10 anslutningar på en och samma gång. Med 12 volts koppling så ansluter du den lätt direkt i bilen och det sitter även uttag för USB så du lätt kan ladda din mobil eller annan elektronik samtidigt. Priser ligger på 699:– och du beställer direkt ifrån tele2’s hemsida.

Telia Sense – Nu kommer en massa extra förutom WiFi. Positionslarm, åverkanslarm, hitta min bil-funktion, eco-drive, resehistorik, massa partnertjänster med mera. Den här lilla manicken ger definitivt din bil en hel del extra, men frågan är om du behöver det. Du får definitivt det inte gratis, då denna hårdvara kostar mer än dubbelt så mycket som tele2’s alternativ – 1495:-. Skulle de extra funktionerna kännas attraktiva för just dig, så kan detta mycket väl vara det bästa valet om du vill lägga ut de extra slantarna.

Huawei E5330 – Det billigaste alternativet på denna listan. På Kjell & Company kan du köpa denna router med 3’s startpaket för endast 149:-. Du får då sju dagars surf (upp till 5GB) och kan sedan ladda denna surf som ett vanligt kontantkort. Detta är alternativet för dig som inte vill lägga ner för mycket pengar, kanske för en kortare biltur med familjen mer än för ett långvarigt bruk.

Det finns naturligtvis en uppsjö av routrar, men ofta blir det billigare och lättare att köpa genom en telekom-operatör så som tele2, Telia eller Tre då man kan få det som ett paketpris.

Ladda Batterierna

Njöö njööö njööö, ljudet av misslyckande, visst bilen har varit lite seg att starta och lamporna för airbagen har väl varit lite tivoliblinkande ett tag.

Enligt föregående ägare så had multi remmen hoppat tidigare och sedan dess så har den inte riktigt varit sig själv, så då måste jag enligt uteslutningsmetoden fundera på vad som ska göras, startkablar och peka ut riktningen mot biltema  och se till att batterierna (borde kanske sikta på plural i batterier med all utrustning som ska in, och kanske också en halvtids securitas vakt på parkeringen.

Skämt å sido, man kan inte få nog med spänning varken i verkliga livet eller strömmässigt i bilen så det blir att ta en tur till ovanstående för att plocka in ett batteri som i alla fall kan hålla igång bilen och steg ett av installationerna.

Har också fixat hårdplast baljan som ska ligga under mattan i bagaget (dvs den som ersatte bilmattan på 06 modellerna ) och ström matningen för raspberry pi:n är på väg från leverantör, för om den nu ska stoppas in permanent i bilen så kan man inte envisas med dom mobil laddare som finns som vanligt ute på marknaden, har beställt en 3A modell eftersom det ska plockas på lite i USB portarna plus att det också ska in en usb hub med egen spänningsmatning (hmm en 5v som också måste prospekteras eller i värsta fall byggas)

Det blir lite att hitta åt saker som ska på plats innan den stora commandomekningen drar igång på allvar, nej det är inte perfekta förhållanden att fixa bil på parkeringen men man tager vad man haver (sa Kajsa Varg … slå upp det på wikipedia om du inte vet vem det är)

Lägger in en bild på en bil så ni känner igen er och har nåt att vila ögonen på efter all den här jäkla texten som jag nu envisats med att plita ner

 

Life in the Fast Lane