äntligen mc

När allt det roliga med Vw körningen och polis besöken blivit för frekventa i
byn, så övertalades en äldre kompis att sälja sin Suzuki Gt 125 ET X-4 på
avbetalning till mig.

Snacka om lycka, eftersom jag tagit ett sabbatsår, så hade jag
nåt som på den tiden kallades ungdomspraktik, så jag tjänade lite varje månad
plus att mina föräldrar garanterade att pengarna skulle komma (som jag nu minns
men det var ett tag sedan.
Så nu var det bara att vänta på våren, men väntan
var lång, ställde på mc 1 april och började köra lite , helt underbart, kunna ta
sig fram lagligt i hastigheter som med mopeden inte hade varit möjliga, och det
var lagligt.

Första incidenten kom en bit in i april strax innan jag
skulle fylla 17, kommer inte ihåg så mycket, men i alla fall så körde jag in i
en bil och slog huvudet så pass hårt att jag var medvetslös ett tag, spräckte
skallbenet så gissa om jag vaknade med huvudvärk.

Min dåvarande
arbetsgivare, en bilskrot hade tagit omhand om min mc, och jag ställde iordning
den under våren, snart skulle mitt sabbatsår vara slut, men jag fick sommarjobb
på bilskroten.

Den sommaren körde jag som besatt på min mc, vet inte hur
många bilstereo aparater jag försökte få fast på den för att slippa spendera
förmögenheter på batterier, men resultaten var mindre uppmuntrande, men friskt
skruvat som vanligt. Midsommarafton körde jag mellan norrfällsviken ute i
högakusten till junsele djurpark bara för att titta på allt folk.

Jag sov
knappt bara körde omkring med ett jätte leende på läpparna. Samtidigt så blev
jag med ännu en Mc, men i horribelt skick en kompis som kroniskt var skyldig mig
och hela världen pengar kom med ett förslag, istället för pengar så fick jag
hans skrotiga Yamaha RD 125 utan vätskekylning, så det blev att den hjälpte till
med delar till Suzukin innan den troligen åkte till sista vilan (kan inte komma
ihåg vart den tog vägen..)

Sista körningaran för den säsongen blev till
Deltaträffen i Sundsvall min första stora mc träff, snacka om kuuuuuul, tälta
titta på hojjar lyssna på live musik, dricka pilsner .

När jag körde hem
från Träffen så började hojjen gå knepigt, svag hemsk långsam, men jag kör den
hem, och upptäcker att det gått hål i en kolv,

Beställer en ny kolv och
byter den, och börjar köra, i en dag sedan skär motorn, sorgsen ställs hojjen
undan, och jag börjar plugga igen, har kommit in ett år senare efter sabbatsåret
på rätt linje.

16 år Körkort men inget att köra

 

Hade ordentligt kört fast med renoveringen av CB 125 t hojjen, och av någon anledning börjat få kvar en massa pengar ( jobbade ”extra” som diskare på ett stadshotell som struntade i ålder, och skatt på den tiden) och kom förbi den lokala bilförsäljaren, och där stod den, skimrande röd på 4 hjul, En VW bubbla från -67 en 1500s, och prislappen 2500 på rutan, glad i hågen stolpade jag in med polaren och sa
 

-Den där vill jag ha ( jupp visade tidiga tendenser på destruktiv impulsivitet) ,
Bilförsäljar tanten blev eld och lågor, kontrakt slängdes fram, handpenning betalades, och poof så hade jag blivit med bil. Nu kommer nästa problem, hur ska jag få hem den, jag är 16 år, och enda körkort jag har är för Mc, telefonkiosk letas fram (jupp på den tiden fanns inga mobiler) och kära farsan rings upp, den utskällningen som jag fick i telefon gick absolut inte av för hackor, så jag och polaren sätter oss i bilen och väntar, lyssnar på radio och väntar,
”Knack , Knack” på rutan, farbror lagen står bakom bilen och undrar om vi hunnit tjuvkoppla den än, jag visar stolt mitt kontrakt och mitt körkort.
– Varför har ni inte kört hem den än då?
– Men snälla konstapeln jag är 16
-Ops det såg jag inte, om du inte sagt nåt så hade du kunnat köra……

Till slut kommer farsan och bilen fraktas hem, går som en gud i mina ögon, och kall som ett grav valv.

Bilen blir stående på gården, är ute och startar den med jämna mellanrum, och får en eftermiddag en utmärkt ide, ska köra den runt huset, ok nu snackar vi norrland här, det var glansis på gräsmattan, och mina köregenskaper var,, limiterade så jag fick lämna bilen där den stod på baksidan huset, så senare på eftermiddan kommer farsan hem, och glad som en lärka (ironi) kör han upp bilen på plats och talar om för mig några väl valda ord om att köra på gräsmattan ( hade nån incident med en ford granada, dsv vår familjebil nåt halvår innan som resulterade i ett brutet avgas rör),
Vintern kom och det frös ordentligt på älven, men ingen större mängd snö, började fundera, köra bil på allmän väg funkar inte, men på koagulerat vatten då? Bilen körs försiktigt ner på isen, whoooooooha gud vad det går, jag och polaren leker karusell över hela isen. Rutorna har inlands is som frusit till en dm pansar, så det går inte att se ut genom rutan, och Vw bubbla & värme är 2 skilda saker. Men med huvudet ut genom sidorutan och ett fruset leende på läpparna så dundras det omkring ehehehee, tills gaswiren går av.

Men nåt sånt ska väl inte hindra bilburen avgasluktande ungdom, knyter fast ett blått bogseringsrep i spjällaxel, vevar det runt kofångaren och in i bilen, hej vad det går.

En sen kväll ser vi en bil som glider på vägen ovanför isen, kompisen säger skämtsamt, kolla polisen hahahaah, men när vi tittar så ser vi pucklarna på taket PANIK, kör bilen in i en vassrugge, och går hem.

Sent på kvällen så smyger jag ensam bort och kör hem bilen, slut på det roliga, så här efteråt så förstår jag att nån ringt om vår framfart. sedan blev bilen stående eftersom det på norrländskt maner så öppnade sig himlen och metervis med snö tog död på mera isracing.

nästa —> Yes en riktig Mc

Senare tonår (eller pre-tonår)

När jag fyllde 12 så flyttade vi till en liten by på den norrländska landsbyggden, och cyklandet blev mera en plåga, naturligtvis så fick ju benen muskler, men hur kul var det att pedala omkring när man fått smak för 2-takts rök och knattrande.

En bekant till familjen hade en Tomos (Finskt Mopedmärke) trimmad men inte i drift, så den fick jag *ler* (jag är medveten om att åldern för det är lite lågt men ärligt jag brydde mig knappast,) så efter lite kelande med elsystem så small den igång, vilken lycka, inte ens tonårsfjun under näsan kunde kittla så skönt som att köra den här moppen.

Omgivningen var inte så negativ på den tiden , ok hade jag kört avgasrörs löst så hade väl pappa batong kommit, men jag var ju ett välartat barn (leeer) så dom lät mig ha mitt lilla roliga. Ett stort minne av det här fordonet var att det åt tändspolar , och att jag hade en konstant småsur pappa som misstänkte var gräsklipparbensinen försvann.

Den här mopeden fanns i mitt liv tills jag fyllde 15 då jag fick en Mustang med Zündap motor, i orginal skick, då jag lovat ta det lugnt, siktet var egentligen inställt på mc kort när jag fyllde 16.

Men att gå från 70 km/h trimmat till 35 km/h otrimmat är ett jättesteg, och fart är ett underbart gift (ja jag tycker det, min åsikt) så en dag damp Hobbex katalogen ner hemma, och den hade en cylinder som skulle ge 5.5 hkr, och av nån anledning hade jag pengar, så gissa vad som kom på posten (ska förklara för yngre vad postkontor var för nåt en gång i tiden)
Efter ett lågnt skruvande så var stackars mustangen inte laglig, och leendet på läpparna var brett. körde i några månader innan jag sålde moppen till förmån för en Honda CB 125 twin som skulle ställas i ordning för mc kortet.

Det var ett hemskt projekt, och mina tekniska kunskaper var klart begränsade, och mina parenter var minimalt intresserade av den. Men jag lyckades ta mitt mc kort på första uppkörningen, så nu hade jag kort men inget fordon……..

Början

Börjar historien om mitt första försök till Customisering av en bil.

Jag bör ha varit i 5 års åldern ( flåt morsan men tidsbegreppet är väl svävande) jag hade blandat en liten blandning av cornflakes, rostskyddsfärg och helt säkert en massa andra saker, bilmärket är väl vagt, men det lär ha varit en amerikanare, och jag målade inredningen på den bilen med det, kan gissa att omgivningen var helt begeistrade i mina konster *ler*

 

 

Men min egen motor historia börjar lite senare med en ”gubb moped” som jag får i 11-12 års åldern, som jag kör runt huset och upp för en backe där vi bor. Allt detta körande får ett abrubt slut när min morbror är på besök och jag ska köra och visa upp mig, och lyckas knäcka en backspegel på hans bil (flåt Svenne) behöver väl inte direkt säga att mera körning blir inställd, och något senare så uppenbarar sig en 5-växlad race trampvelociped hemmma istället, den var nog klart snällare mot backspeglarna 🙂

Så cyklande men med smak för rykande maskiner så går jag mot framtiden

Har lite fler bloggar som också går inom ramen för Motormania tex MondeoMania & Mazda MX-323F Internet Edition

Följ gärna berättelsen kommer mera kronologiskt nästa del, 12-13

Life in the Fast Lane