Historisk duell fortsätter än i dag

I slutet av juli kördes det sista grand prix innan sommaruppehållet. Formel 1-förarna och stallen laddar nu inför Belgien Grand Prix som körs mellan den 25-27 augusti. Efter tio deltävlingar kan man redan nu säga att det är den mest spännande fighten på flera år. Precis som tidigare är toppstriden mellan Mercedes och Ferrari. Just nu är det Ferraris Sebastian Vettel som leder förarmästerskapet och Mercedes som leder konstruktörsmästerskapet.

De två stallen har nästan alltid legat i luven på varandra. Innan formel 1 började pågick kampen i flera grand prix race över hela Europa. Ferrari är det enda av dagens team som har varit med och tävlat i F1 sedan starten 1950 och de dominerade de första åren. Men 1954 dök Mercedes upp, och sedan dess har de två tävlat om toppen – både gällande bäst bilar, team och förare.

Sport med interna strider

Formel 1, och flera andra motorsporter, har en unik tävlingsform. Inte nog med att man tävlar för stallet, vilket ger flera fördelar om man vinner, man tävlar också för att bli världsmästare. Det innebär att det uppstår en duell inom varje lag, vilket både kan hjälpa som stjälpa i konstruktörstävlingen då samarbetet mellan förarna kan fallera totalt. Enligt oddsen för förarmästerskapet i formel 1 är det Mercedes Lewis Hamilton (1,85), som är känd för sin individualism, som kommer att vinna.

Striden mellan honom och den före detta stallkollegan Nico Rosberg var väl omskriven och mycket bitter. Däremot verkar britten fungera bättre ihop med den nye kollegan Valtteri Bottas. I det senaste grand prix i Ungern såg Lewis till och med till att Bottas fick behålla sin tredjeplats i totalställningen, trots att det hade kunnat kosta honom själv flera poäng. Mercedesstallet har gått ut med att de inte kommer att favorisera någon av sina förare och att titelstriden är lika öppen för britten som den är för finländaren. Mercedes har även sagt att de vill vara förebilder för hur man beter sig i ett lag och kanske kommer vi att få se en schysstare laganda under hösten.

Omtvistad ändring inför 2018

Efter varje världsmästerskap diskuterar motorsportledningen eventuella ändringar som ska göra sporten snabbare och säkrare. Redan förra året var diskussionen gällande ”halo” uppe på bordet och nu är det bestämt att skyddet ska bli obligatoriskt på bilarna under nästa säsong. Halo-skyddet har en form som påminner om en flipflop-sko och ska skydda förarna mot kringflygande föremål.

Skyddet har fått blandad kritik. Haas Kevin Magnusson har sagt att det tar bort spänningen i sporten och Red Bulls Max Verstappen säger att den kommer att påverka sikten. Däremot tycker svensken Marcus Ericsson i Sauber-stallet att det är bra att man satsar mer på att öka säkerheten. Många anser även att det påverkar bilarnas utseende och flera förare har sagt att spänningen av att tävla i en av världens farligaste sporter är just det som gör att de presterar ännu bättre och kör ännu fortare.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *