• post by:
  • mars 10, 2017

V8 dagen, om man nu har en V6

Eftersom det är internationella V8 dagen idag så känns det lite fånigt med den lilla V6:an i Forden just nu, och det går inte direkt att klistra på 2 st cylindrar till på den stackars bilen.

Men som tur är så behöver jag inte bry mig då jag kan städa hemma med en V8 hahahaha

Nu snackar vi dammsugare som både funkar hemma och i bilen, och som tur är så landade en sån hemma just i tid för V8 dagen

Så jag firar V8:ans dag med en Dyson V8 och den har verkligen fått fixa både bilen och hemma idag, för inget blir roligare än att verkligen kunna fixa till vad man än kan tänka sig

Lite fakta om Dammsugaren kanske

Tio år av forskning och 250 miljoner pund ligger bakom Dysons lätta och digitala V8-motor på 425W, som roterar med upp till 110,000 varv per minut. Att jämföra med Fords V8-motor från 1930-talet som gick upp till cirka 3,500 varv per minut.1 Den sladdlösa och påsfria Dyson V8 Absolute har en unikt stark sugkraft och utmärker sig dessutom på flera andra punkter: lång drifttid, låg ljudnivå samt lätt och hygienisk tömning är några exempel. Läs om fler här! Dyson V8 Absolute finns att köpa från dyson.se. En 2-årsgaranti ingår.

För har man inte en v8 innanför huven så räcker det med en digital V8 i handen plus att det blir lite gladare hemma när man delar på nöjet med att dammsuga

Lite om V8 dagen då

Den 10 mars 1932 rullade den första Forden med V8-motor av monteringsbandet.

Ford var inte först med V8, men med ny gjutteknik kunde de tillverka motorn billigare och erbjuda den i en vanlig familjebil i stort antal. V8:ans kompakta mått och höga effekt gjorde att den senare blev populär i nästan alla amerikanska bilmärken som Chevrolet, Pontiac, Chrysler m.fl. Sedan 50-talet har flera hundra miljoner V8:or tillverkats i USA. Men denna dag hyllas även europeiska V8-motorer, då sitter de ofta i lyxigare bilar som Rolls-Royce, Ferarri och BMW. Motortypen driver även lastbilar, båtar och motorcyklar, och finns i olika storlekar och med olika bränslen. Många väljer en hobbybil eller veteranbil med denna typ av motor. Det som lockar entusiasterna, både nu och för mer än 80 år sedan, är hästkrafterna och V8-motorns härliga muller.

 

Leave Comments