• post by:
  • november 07, 2014

Mer Opel Jobb (suck)

I bland känns det som om det aldrig tar slut, Opeln som jag fixar till en bekant spökar fortfarande på parkeringen utanför

IR3001002a

För när jag äntligen fått bromsrören på plats och polerat lyktglas för kung och fosterland så dyker det upp nya problem i horisonten, den här gången i form av att den där jäkla motorlampan börjar leka julgransbelysning för fullt på instrumentpanelen.

Nu löstes det problemet rätt snabbt med hjälp av lite sunt förnuft.

Som jag skrivit innan så lyste motorlampan när jag lade mina rätt skavda händer på den här bilen redan första gången, det plus att den lät som en rätt deprimerad gräsklippare när det väl startade.

Det visade sig vara tändspolen på 3:ans cylinder som valt att bege sig till den saliga Opel himlen samtidigt som troligen ett gäng otäcka hunner gått bärsärk i kabelhärvan under dom mest rituella former för att koppla in nåt som med lite vild fantasi skulle kunna misstas för ett Bil-larm (ja naturligt så funkar inget larm i bilen, det är ju en Opel)

Ägaren hade i vild panik kört den här bilen på 3 cylindrar från mitten av Sverige (20 mil ovan Stockholm) och ner till Skåne, så du kan gissa hur kul den motorn tyckte att det var .

Så tillbaka till Sunt förnuft, jag funderade lite och kom fram till, om nu motorn fått kämpa på 3 tappra cylindrar så måste ett tändstift fått en massa bränsle olja samt sot som present så efter en snabb tur till Biltema där 4 st gyllne Brisk stift införskaffades så går nu den infernaliska Opeln som en klocka, jag utan allt för markat tickande till och med, så nu hoppas jag att jag slipper mer jobb kring den här

Hoppas snart kunna skriva lite mera om Projekt Carabineri Alfa men då måste det först bli lite ordning och radikal reda

Leave Comments