Mumien Ändrar skepnad

Mumien II

Mumien II, nej Rovern blir inte nån mumie, sprickor i motorblocket och rost på möjliga (och omöjliga) ställen gör att det inte blir nåt lindande ..

Men det har rullat in en ny Mumie idag…

En Volvo kan naturligtvis bli en ännu bättre mumie, så nu har en vit lätt patinabestänkt 854 GL rullat in för tillfixning (återbesiktning ) och installation av en hel del multimedia …

Så det blir Mumien II och The Flying Dutchman som blir MotorManiac’s dragplåster inför Vallåkra, träffen som började som en ren Volvo träff och som, tack vare Per Östman får Helsingborg att verkligen leva upp varje år i augusti

Så nu blir det StressMek och jakt på diverse prylar ….

Så nästa vecka så kommer Den flygfande Holländaren äntligen få sin tillfälliga reggning, och det ska skrotas en st Rover, plus besökas Thomassons Pick and Pay för att se om jag kan fixa bla en framskärm och naturligtvis lite KGB aktigt mönster på framdäck (en vanlig åkomma hos framkrafsbilar)

Kul fotnot är att jag aldrig ägt en 850 eller 940 tidigare, kul att hitta tillbaka till ursprunget igen 🙂

Så nu ska det förädlas lite bil…

Historik [redigera]

Arbetet med att ta fram Volvo 850 leddes av Peter Augustsson som senare blev chef för SAAB Automobile. Det var också den sista Volvomodellen som formgavs av Jan Wilsgaard. Volvo 850 anses vara Volvos första steg till att bli en biltillverkare med en sportigare image, dock har 850 kanske först och främst fört det traditionella Volvo-konceptet, med stora lastutrymmen och säkerhetstänkande, vidare. Volvo 850 fanns i sedan- och kombiversion och tillverkades i Torslanda, Gent samt i Halifax.

850 var den första svenska personbilen från Volvo med tvärställd femcylindrig motor och framhjulsdrift. Många var skeptiska till att denna lite sportigare, lyxigare och mer avancerade Volvo skulle ha samma stryktålighet som tidigare modeller. Denna kritik har visat sig vara till stor del felaktig, då en hel del 850-bilar med 40 000 mil eller mer på mätaren fortfarande rullar. I utvecklingen av bilmodellen lades mycket tid ner på detaljer, som exempelvis det karaktäristiska motorljudet och dörrstängningen.

Med kombiversionen av Volvo 850 tävlade Rickard Rydell i BTCC 1994. Till säsongen 1995 bytte dock Volvo från kombiversionen till sedanversionen av Volvo 850. Detta var på grund av att vingar blev tillåtna bak på bilarna, men fick inte gå över taklinjen, vilket i praktiken diskvalificerade kombimodeller, som då inte kunde ha någon vinge.

Teknik [redigera]

Volvo 850 var den första serieproducerade bilen i världen med tvärställd 5-cylindrig radmotor. Eftersom den långa motorn tog upp så stor del av motorrummets bredd måste en extremt kort växellåda konstrueras. Den försågs med dubbla sekundäraxlar, så att man fick tre drevpar på varje och ändå 5 växlar + back. En motsvarande kort automatlåda togs också fram. Några år senare kom Volvo S80 att bli först med en tvärställd 6-cylindrig radmotor.

Samma plattform som utvecklades för 850 var också grunden för 400-serien, som var lite mindre men använde samma grundkomponenter.

Tidslinje [redigera]

Kombiversionen av Volvo 850.

Den klassiskt gula färgen på Volvo 850 T-5R, eller T-Gul som den kallades.

1992 fanns bara 850 GLT som sedanmodell. Motorn var 170 hk B5254S med 20-ventilstopp.

1993 breddades programmet med modellen GLE som fick 10-ventilstopssmotorn B5252S på 140 hk samt en kombikaross. ECC, elektroniskt styrd klimatanläggning, blev ett nytt tillval.

1994 kom första ansiktslyftningen på GLT och nya 850 (t5) Turbo. Med 225 hk var den Volvos dittills starkaste personbil. Nedåt breddades programmet med GL som har enklare utrustning. GLE bytte namn till SE. Växellådorna förstärks och turbomodellen får M56H, övriga M56L.

1995 toppades programmet av 850 T-5R, populärt kallad T-Gul efter den speciella gula färgen. Volvo begränsar upplagan till 2 500 bilar, men efterfrågan är mycket större och det tillverkades lika många svarta bilar till, samt ytterligare en del gröna. Motorn trimmades till 240 hk. I andra änden av programmet döptes GL om till S samtidigt som den fick utseende och stolar från Turbomodellen. En tvålitersversion av 10-ventilsmotorn introduceras med 126 hk samtidigt som effekted ökades från 140 till 144 hk i S/SE 2,5.

1996 följdes föregående års succé upp av 850R, då i färgerna svart och rött (som genast blir kallad T-Röd). 250 hk och ytterligare en förstärkning av växellådan införs. 850R har diffbroms med viskokoppling för att bättre utnyttja motorkraften. Dessutom finns 850 nu även med en femcylindrig diesel frånVolkswagen/Audi kallad 850 TDI.

1997 Den fyrhjulsdrivna 850 AWD introducerades och fick en ny lågtrycksturbomotor på 193 hk. Modellen ersattes av den vidareutvecklade modellen S/V70.

-=Maniac=-

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *